5 geweldige sales tip

Het verschil tussen contact en contract is de letter R. De R van relatie. Een duurzame relatie aangaan, zodat klanten terug blijven komen: dit is waar het bij goede Sales om draait. Wij leren je hoe je dit in de praktijk doet en nemen hierbij meer dan 35 jaar ervaring mee.

Onderstaand alvast een tipje van de sluier. Goede Sales doe je zo:

 

 

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg

De eerste stap in het optimaliseren van je verkoopproces is inzicht. Ben je ontevreden over je verkoopresultaten? Zie dan dat dezelfde acties altijd tot dezelfde resultaten leiden. Verander je acties.

 

Er is meer water dan vis

Je ziet in dat het anders moet. Gefeliciteerd! De eerste stap is gezet. Maar nu dan de hamvraag: hoe kom je bij de vis?

 

Bedrijven kopen niet, mensen wel

Begin eens met het aanspreken van mensen, in plaats van bedrijven. Zet daarbij jezelf ook neer als mens en niet als bedrijf. Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven.

 

Verkopen doe je met je oren 

Zit je dan tegenover een mens van vlees en bloed? Luister naar wat je klant je te vertellen heeft. En vergeet niet: alles wat jij vertelt, dat weet je al. Luisteren dus!

 

Lever een klant wat hij nodig heeft, niet wat hij vraagt

Goed geluisterd? Dan weet je precies waar je klant behoefte aan heeft. En dit kan heel wat anders zijn dan waar hij in eerste instantie om vroeg. Toon je meerwaarde aan en wees oprecht; De ergernis over een slechte oplossing duurt voort als de vreugde van het binnenhalen van de opdracht allang vergeten is.

 


 

Offline sales

Het overgrote deel van mijn saleservaring van de laatste 25 jaar speelde zich offline af; duizenden telefoontjes, duizenden gesprekken met prospects en klanten, een paar duizend offertes, tientallen beurzen en tientallen aanbestedingen.

Sales is van oudsher een vak waar je veel verschillende vaardigheden en persoonlijke eigenschappen voor nodig bent; communicatieve vaardigheden zoals goed kunnen luisteren, doorvragen en samenvatten en persoonlijke eigenschappen als interesse in mensen, processen en organisaties, alsook keuzes durven maken en kunnen doorzetten.

 

Automatisering als ondersteuning

Automatisering heeft altijd het Sales proces ondersteund. Tekstverwerkers en klantendatabases waren er al in het begin van mijn carrière en CRM software is natuurlijk onontbeerlijk inmiddels. Sinds een jaar of 15 is internet in toenemende mate in veel sectoren niet meer weg te denken en daardoor is ook het salesvak veranderd.

 

Online Sales tools

Er zijn steeds meer mooie online salestools beschikbaar. Vaak SaaS softwaretools met een maandelijks opzegbare abonnementsvorm van een paar tientjes per maand.

LinkedIn is natuurlijk een mooi voorbeeld van een online tool waar je als sales veel aan hebt. Je kunt prospects zoeken en eenvoudig benaderen. SalesNavigator van LinkedIn is een mooie tool waarmee je de online activiteiten van je prospects kunt volgen en bedrijvenpagina's van LinkedIn geven veel informatie.

Een andere Sales tool waar ik niet meer zonder kan is Leadfeeder. Leadfeeder genereert sales leads op basis van je website bezoekers. Dat doet Leadfeeder doordat het je laat zien, door frequentie van bezoek en bezochte pagina's, wat het juiste moment is om contact op te nemen met een lead en over welk onderwerp je het gesprek het beste kunt starten.

 

De resultaten liegen er niet om

Ik gebruik Leadfeeder onder andere voor mijn eigen website www.devrijelansiers.nl. Met het concept van De Vrije Lansiers richten wij ons op ZZP'ers die online en offline beter willen presteren met hun bedrijf.
De vruchten van mijn online en offline activiteiten om ZZP'ers te interesseren voor het concept pluk ik doordat Leadfeeder mij dagelijks mailt wie er op de website geweest is, hoe vaak, hoe lang en waar. Inmiddels hebben we al tientallen klanten geholpen met ons unieke concept.

Leadfeeder wordt op mijn advies al door veel van mijn klanten gebruikt in het acquisitieproces omdat het gebruiksvriendelijk is en eenvoudig kan worden geïntegreerd met andere gangbare tools zoals het CRM pakket Pipedrive en de nieuwsbrief engine Mailchimp.

Meer informatie over Leadfeeder vind je hier.
Je kunt Leadfeeder nu 14 dagen kosteloos uitproberen.

 

 


  

Bel ons op 06-23 80 24 05
of stuur ons een mail



 

 


Privacyverklaring

Privacyverklaring 

 

Net als jij vinden wij privacy belangrijk en willen wij ook dat er veilig met onze persoonsgegevens wordt omgegaan. Wij spannen ons dan ook tot het uiterste in om veilig en verantwoord met jouw persoonsgegevens om te gaan.

 

Als je via het contactformulier op de website of rechtstreeks per mail of telefoon contact met De Vrije Lansiers hebt opgenomen en hieruit een afspraak, vervolgafspraak of opdracht volgt, zal De Vrije Lansiers uitsluitend dan je voor- en achternaam, emailadres, telefoonnummer en bedrijfsnaam opslaan voor correspondentiedoeleinden, die passend zijn bij een opdrachtnemer-opdrachtgever relatie. Deze persoonsgegevens zijn noodzakelijk voor directe afhandeling van je contactverzoek en contact tijdens een lopende opdracht.

 

Je hebt het recht de persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, of te laten verwijderen. Desgewenst en op jouw aangeven kunnen deze gegevens per direct of na afloop van de opdracht verwijderd worden. Niemand anders dan De Vrije Lansiers (Tim Bakker en Hilde Pruis) hebben toegang tot deze contactgegevens. Je gegevens worden bewaard op een beveiligde server waardoor de bescherming van je contactgegevens gegarandeerd is en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt zonder je uitdrukkelijke toestemming of verzoek hiervoor (bijvoorbeeld een doorverwijzing of nieuwe opdracht). Je voor- en achternaam in combinatie met je telefoonnummer worden bewaard op een met vingerafdruk beveiligde telefoon. De Vrije Lansiers verwijdert contactgegevens die niet meer nodig zijn.

 

Voor de hosting van deze website en het beheer van de contactgegevens maakt De Vrije Lansiers gebruik van Yourhosting als verwerker. (Zie Verwerkersovereenkomst Yourhosting).